Anmeldelse af “Sund mave” bogen

IMG_4736_Fotor

Jeg lånte oprindeligt denne bog på min skoles biblotek, da jeg skulle lave noget research om irritabel tyktarm og fodmap diæten. Jeg har nemlig selv for nogen år siden været på denne diæt lige da den kom ud. Den gang var diæten ikke helt færdig udviklet, og det var ikke alle fodmaps man kendte til. Den gang oplevede jeg desværre ikke en særlig stor forbedring af at være på low fodmap diæten, men efter jeg har læst denne bog tænkte jeg at jeg ville give den en chance mere.

Bogen fik jeg så i fødselsdagsgave, og det er den nyeste udgave af bogen. Bogen handler ikke kun om selve diæten men giver også en masse generel information om irritabel tyktarm (ibs) som sygdom, og den har nogen rigtige gode bud på hvorfor man kan opleve mavegener. Den giver rigtig god forklaring af forskellige mulige behandlinger som folk med maveproblemer ville have gavn af. Om det så er medicin eller pebermyntekapsler.

Jeg synes generelt at bogen formår at se ibs som en diagnose og ikke en sygdom. Med dette mener jeg at folk som får diagnosen ibs, kan have de samme symptomer, men måske fejle noget forskelligt. Altså to personer kan lide af forstoppelse, begge tror de har ibs men den ene får det bedre af at motionere og drikke mere vand, og den anden har ingen effekt af denne behandling. Ibs er nemlig ikke en sygdom hvor man kan skærer folk over med en kam, og sige de alle skal have samme behandlingsforløb.

Derfor synes jeg det er fedt, at bogen ikke kun tale om low fodmap, som den eneste mulige løsning mod ibs, men også lige vender andre alternativer. Derudover er det fedt at se, at diætisterne som har skrevet bogen følger med og bliver klogere på ibs. Det resultere jo også i at bogen er blevet opdateret til denne udgave jeg har nu, så bogen ikke køre fast i gammel viden om maven og tarmene.

Jeg er positivt overrasket over denne bog, og ville personligt sige at denne bog er en af de bedste på marked pt. til folk med ibs. Den står nu på hylden ved siden af bogen “tarme med charme” og minder mig om hvorfor jeg aldrig giver op, i min kamp for en rask mave.

Håber i kunne bruge denne anbefaling

Rigtig god læselyst

Louise Knygberg